sunnuntaina, joulukuuta 17, 2006

Koh Tao

Jessss. On taas aika vierähtänyt mukavasti. Kiirettä pitänyt ja ilmoja pidellyt :) Ennen kuin kukaan tosissaan hermostuu niin päivitelläänhän tätä blogia taas vähän väliä!

Bussiin ehdittyämme pääsimme alakerran penkeille istumaan ja siinähän se yö sitten ihan mukavasti vierähtikin. Mitään REM-unta ei ollut kyllä lähettyvilläkään mutta tuli edes vähän nukuttua. Aamulla saavuimme hyvin aikaisin satamaan jossa pari tuntia nyhjötettyämme pääsimme speed catamaranin kyytiin. Mielettömän pitkä silta piti satamasta taittaa ennen kuin pääsi botskille.

Laivan kannella puolitoistatuntinen matka vierähti mukavasti. Tuijoteltiin siinä eri sukellusfirmojen hintoja ja tutkailtiin että missä saaren kulmassa sijaitsevat. Lopulta päädyttiin Big Blue-nimiseen paikkaan jossa korttia ruvettaisiin suorittamaan. Saavuttuamme satamaan saimme kyydin tiluksille jossa meille esiteltiin minkälaisia huoneita on tarjolla. Me otimme rannalta oman bungalowin, hintaa per yö muutama euro. Pystyi taipumaan jälleen kerran. Pikainen visiitti rannalla löhöilemässä jonka jälkeen sukelluskurssi aloitettiin heti samana päivänä teoriaosuuksilla jotta saataisiin homma pyörimään. Kurssimme opettajana toimi ranskalaista alkuperää oleva Guillaume, joka tuttavallisemmin tunnettiin nimellä G. Mukava heppu kertakaikkiaan! Ensimmäisenä iltana sitten käytiin hieman kylillä pyörimässä ja katsastamassa paikkoja ennen kuin nukkumatti pukkasi päälle.

Aamulla aikainen herätys jonka jäkeen lisää teoriaa ja mereen pulikoimaan. Kaikenlaisia erilaisia harjoitteita tehtiin parin tunnin ajan jotta saatiin hieman varmuutta toimintaan. Hauskaakin hauskempaa hommaa. Seuraavana päivänä kun sitten päästään syvemmälle ja pidemmälle merelle sukeltamaan. Koh Tao on kyllä melkoinen paratiisisaari, meillä kävi hyvä tuuri sillä saavuimme sesongin ulkopuolella paikalle. Ranta oli käytännössä tyhjää täynnä ja porukka lähinnä meren pohjassa. Mukavaa hengailua loppuilta ja Matt pääsi kuin pääsikin katsomaan krikettiä yhteen aussibaariin.. Käsittämätöntä kuinka joku voi kyseisestä lajista olla aivan totaalisesti sekaisin. Minenummarra..

Jess, sitten seuraavana päivänä olikin ekan varsinaisen sukelluksen vuoro. 12 metrin syvyyteen päivän molemmilla sukelluksilla ja olihan se taas uudelleen ihan mieletöntä. Matt ja Noriko olivat molemmat ihan onnesta sekaisin kun pääsivät pohjaan ja kiittelivät kovasti että "pakotin" heidät lähtemään kyseiselle saarelle mukaan.. Samana päivänä tehtiin myös loppukokeet ja läpi meni, tiätty. Niinjuu, lisäksemme samalla kurssilla oli Sveitsiläinen pariskunta. Uros ei puhunut sanaakaan Englantia joka oli hiukka outoa. G kuitenkin hoiti selvitykset ranskaksi hänelle ettei tulisi pahoja mällejä meren pohjassa. Illalla taasen murkinoitiin ja fiilisteltiin auringonlaskua (kuten joka päivä) residenssimme rantaravintolan terassilla. Ei pöllömpi paikka..

Noriko lähti sitten illalla takaisin kohti Bangokkia koska hänen tuli tavata ystäviään siellä joten jäimme Mattin kanssa asuttamaan bungalowiamme kahdestaan. Tehtiin illalla hieman ostoksia (lisää t-paitoja) ja katteltiin pallopelejä pubissa jonka jälkeen olikin pakko päästä nettikahvilaan mesettämään.. :) Heh.

Viimeinen päivä sukelluskurssilla ja kaksi sukellusta 18 metriin jäljellä. Heti aamulla seiskan aikoihin oli lähtö merelle ja mikäs mieleenpainuvampaa kuin päivän ensimmäinen sukellus. Päästyämme tavoiteltuun syvyyteen nähtiin allamme heti ensimmäinen hai. UUUUHHH. Niitä tuli pari siihen pörräämään ja nopeasti sitten häippäsivätkin. Ihan kun tämä kroppa ei olisi tarpeeksi lihaisa mitähäh. Liikaa Saarioisten kytkinlevyjä näemmä. Nomuttajuu, noin puolitoistametrisiä möllyköitä olivat. Parempi tutustua pienempiin kait ensimmäisenä.. Hienoa tässä hommassa oli se, että meillä pörräsi koko päivän kuvaaja mukana. Todistusaineistoa haiden olemassaolosta löytyvi deeveedeeltä! Toinen sukellus olikin sitten viimeinen kurssin koitos. Lähinnä kikkailua ja poseeraamista kameralle veden alla ja erilaisten elukoiden bongailua. Tuntui ihan että aika loppui kesken, olisi halunnut nimittäin sukellella vaikka kuinka pitkään..

Illalla olikin sitten edessä papereiden täyttämistä ja "kurssijuhlat". G toimitti meille sukelluskortit ja merkkailtiin logiin mitä on tullut tehtyä. Sitten katseltiin yhdessä dvd päivän tapahtumista ja aika hienoltahan se näytti kertakaikkiaan. Tämän jälkeen lähdettiin toisen kurssin porukan kanssa yhdessä illastamaan pihviravintolaan saaren "ytimeen". Jollain randompickuptaksilla taas liikenteeseen ja lavalle pelkäämään että koska noutaja tulee. Tutustuttiin sitten hulvattomaan kolmikkoon, englannista kotoisin oleva kaveriporukka oli lähtenyt pari kuukautta takaperin kiertämään maailmaa ja heillä on matkaa edessä vielä ensi syksyyn saakka. Mahtavaa.. Heidän kanssaan istuttiin sitten iltaa melko pitkään ja hauskaa riitti.. Meidän lisäksemme seurassamme oli saksalainen tv-reportteri Berliinistä. Melkoista kansaa.. :) Rannalla istuskeltiin ja kikkailtiin yksissä rantabaareissa olevissa juhlissa. Sellaista..

Aamulla herätys ja bungalowin luovutus edessä. Sniff. Matt kyhjötteli varjossa kirjaa lukien keskipäivän kuumuudessa mutta itse vielä uhmasin luonnon lakeja ja menin rannalle hetkeksi käristämään pekonia. Törmäsin sitten sattumalta tv-reportteriin ja siinä vaihdettiin loikoillessamme vielä kuulumisia ja pulikoinnin jälkeen suihkuun ja menoksi. Saimme kyydin satamaan josta sitten samanlaisella paatilla matkasimme takaisin mistä tulimmekin. On se vaan niin leppoisaa löhöillä paatin kannella helteessä ja miettiä kuinka kylmä Suomessa mahtaa olla.. :) Paattimatkan jälkeen bussiin jossa esitettiin koreilematta maailman huonointa viihdettä. Filmi nimeltä Solar Attack. Täyttä jööttiä. Ei riitä sanat kuvailemaan kyseistä kokemusta. Kamalaa. Bussi oli melko tyhjä joten tilaa riitti loikoilla. Joutuikin sitten nukkumaan kun ei leffa nirsolle kelvannut. Niih. Mukavan pilkkimatkan jälkeen saavuimme jälleen pääkallopaikalle Khao San Streetille jossa pörräiltiin jonkin aikaa katsellen käsittämättömän sekavaa toimintaa. Väsymys oli jo melko kova joten otimme taksin lentokentälle josta löytyi penkeiltä mukavasti tilaa nukkua hiukka lisää. Pari tuntia loikoilua jonka jälkeen check-innnnn. Siinähän sitten seistiin jonkin aikaa kunnes tajuttiin katsoa viereiseen jonoon. Kattos, Rea, Aya & Norikohan siinä. Koko remmi oli jälleen kerran koossa ja ruvettiin vaihtamaan fiiliksiä mitä kukin on reissulla saanut aikaiseksi. Lennot takaisin meni rattoisasti. Taipeissa päästiin vaihtamaan terminaalia makeella automaattijunalla. Kaikesta sitä pieni lapsi jaksaakin innostua..

Paluumatkalle jäi päälle shortsit ja släbärit ku ei oo tosimiehellä kylmä. Tokiossa sitten totuus paljastui kun kylmyys tosiaan iski. Kipeäksihän sitä sitten mies tulee kun ei nöyrry ilmojen haltioiden edessä. Takkia en ole tosin vielä tähänkään päivään mennessä hommannut.. :D Taannoin läimin blogiin kuvia 2-kerroksisesta parkkiksesta, nyt tuli matkalla nähtyä 4-kerroksinen. Yritän bongata vielä massiivisempia ja kuvailla. Tuossa matka tiivistettynä taisi olla. Mahtavia muistoja kertyi taas roppakaupalla.. Kaikki kuvat löytyy tuolta;

Anonyymi kirjoitti...

Mukavalta näyttivät paikat tuolla suunnalla. Paljonkos tuli maksamaan se sukelluskortti?

Ihanalta kuulostava reissu kaiken kaikkiaan! :) Oon täällä ihan täpinöissäni kun sun joulupaketin lento lähtee tunnin kuluttua sinne! Ihanaa Joulua teille ja nauttikaa toisistanne!!! :)

Auski

Anonyymi kirjoitti...

Solar Attack! Räjähdin nauruun. Tokioon liittyvä kyssäri. Ootteko menossa Rancidin keikalle 5.1.07? Ja lopuksi, hyvää joulua. Korttiki laitettiin, mutta espoon suuntaan :)

T:Marza & Perza

Heips!!!!!

HYVÄÄ JOULUA JA ONNELLISTA UUTTA VUOTTA 2007!!!

Toivoopi Venla, Severi, Matti ja Paula

Anonyymi kirjoitti...

Huikaisevan kaunis kuva tuosta auringonlaskusta.